‘Een concreet getal helpt partijen te overtuigen en dat biedt Paris Proof’

“Paris Proof is concreet, dat is fijn en ook wat we nu nodig hebben”, dat zegt Thomas Leenders van Signify tijdens het rondetafelgesprek tijdens het online Verbindingsfestival. “Hoe overtuig je bijvoorbeeld gemeenten? Een concreet getal per vierkante meter helpt daar gewoon bij”, deelt Leenders met zijn gesprekspartners Jorieke Ammerlaan (Vattenfall), Eke Schins Derksen (Arcadis), Bernardo Korenberg (Bouwinvest), Ronald Spoelstra (INNAX), Hein Wegdam (ING REF) en gespreksleider Annemarie van Doorn (DGBC).

Dat concrete getal is volgens de panelleden één van de sterke punten van Paris Proof, het verduurzamingsprogramma van DGBC. De deelnemers van het gesprek tijdens het online Verbindingsfestival, met de insteek hoe klanten in de goede richting te krijgen, zijn allemaal koplopers in die verduurzamingsopdracht. Dat betekent dat ze ook allemaal zelf al stappen zetten in het verregaand energiezuinig worden.

Fossielvrij

Zo heeft Vattenfall al het doel geformuleerd om binnen één generatie een fossielvrij leven mogelijk te maken. Jorieke Ammerlaan van deze energieleverancier zegt daarover: “Naast dat we fors investeren in duurzame energie, kunnen we onze ambitie alleen bereiken samen met partners en onze klanten. Je kunt dan niet alleen naar je klanten kijken, maar moet je ook laten zien wat je zelf doet aan verduurzaming. Daarom experimenteren we volop met ons eigen vastgoed en de uitkomsten daarvan delen we dan ook graag met klanten. We hebben nu al een pand dat energieneutraal is, dus het kan.” Ook ING heeft een energieneutraal pand, het nieuwe hoofdkantoor in Amsterdam. Hein Wegdam vertelt dat het onderdeel is van de strategie van de bank.

Proactief

Vattenfall en ING geven dus het voorbeeld aan klanten, maar helpen ze ook op weg met een stappenplan. “Dan begint het met inzicht! Kijk eerst wat je niet hoeft te verbruiken. Daarom sturen we onze klanten proactief het energiejaaroverzicht met daarin het verbruik per m2 per gebouw.”, geeft Ammerlaan nog mee. Een tip waar Eke Schins Derksen zich bij aansluit. Namens Arcadis zit zij vaak om de tafel met klanten. “Klanten sturen we al in het adviesproces.” Dat is niet het enige dat Arcadis doet. Zelf huurt het bedrijf ook verschillende panden, die moeten ook verduurzaamd worden. “We moeten dat doen in overleg met de verhuurder, wij huren alles. Samen maken we routekaarten om Paris Proof te worden, dat wordt ook in onze strategie vastgelegd.”

Trias energetica

Gebouwverduurzamer INNAX is die stap naar Paris Proof momenteel aan het zetten. Het bedrijf verhuist het hoofdkantoor en het nieuwe pand wordt direct Paris Proof gemaakt. Ronald Spoelstra vertelt daarover: “Wij benaderen het vanuit de zogenoemde trias energetica, en dat betekent dat je eerst op verbruik moet bezuinigen voordat je bijvoorbeeld zuinigere apparatuur aanschaft. Zo laten we zien dat het niet veel meer kost, maar dat het juist veel oplevert.”

Voorbeeld zijn

INNAX doet dat ook omdat het bedrijf ‘het voorbeeld wil zijn’. Een gevoel waar Bernardo Korenberg van Bouwinvest zich bij aansluit. “De Paris Proof-ambitie is mooi en noodzakelijk, zeker voor ons als langetermijnbelegger. Wij willen een voorbeeld zijn door praktisch met de opgave om te gaan. Als je op natuurlijke momenten de nodige stappen zet, is het nog steeds ambitieus, maar wel goed te doen. Dat willen we laten zien en al in 2045 onze portefeuille op Paris Proof-niveau hebben.”

Gerelateerd

Andy van den Dobbelsteen over Delft als innovatiehub

Andy van den Dobbelsteen over Delft als innovatiehub

EDGE presenteert ‘New Normal Office’

EDGE presenteert ‘New Normal Office’

Gebouwverduurzamer INNAX neemt Energy Navigator activiteiten over

Gebouwverduurzamer INNAX neemt Energy Navigator activiteiten over